سیزین | سامانه افزایش بهره وری کسب و کار آنلاین
سیزین | سامانه افزایش بهره وری کسب و کار آنلاین

در صورتی که هنگام فعالیت در سیزین تجربه‌های نامناسبی از جمله سوءاستفاده از آگهی، کلاهبرداری، ایجاد مزاحمت و … برای شما اتفاق افتاد، می‌توانید با مطالعه‌‌ی این راهنما، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنید.

چطور شکایت خود را ثبت کنم؟

در صورتی که هنگام فعالیت در سیزین تجربه‌های نامناسبی از جمله سوءاستفاده از آگهی، کلاهبرداری، ایجاد مزاحمت و… برای شما اتفاق افتاد، می‌توانید با مطالعه‌‌ی این راهنما با طریقه‌ی صحیح پیگیری قضایی آشنا شوید.

مهم‌ترین اقدام پیگیری مسئله از طریق مراجع قضایی است. بدین منظور شما می بایست با ثبت‌نام در سامانه‌ی ثنا و ثبت شکایت یا دادخواست خود در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پیگیری مسئله را آغاز کنید. جهت ثبت شکایت یا دادخواست مراحل زیر را طی کنید:

برای ثبت هرگونه شکایت ابتدا در «سامانه‌ی ثنا» به آدرس https://sana.adliran.ir ثبت‌نام کنید.

در مرحله‌ی بعد با توجه به نوع شکایت خود لازم است نوبت اینترنتی دریافت کنید.

برای دریافت نوبت اینترنتی وارد سایت https://nobat.kdke.ir شوید.

در سایت، لیست دفاتر خدمات قضایی نمایش داده شده و می‌توانید با انتخاب نزدیک‌ترین دفتر به محل سکونت‌تان نوبت دریافت کنید.

پس از دریافت نوبت، در زمان مشخص شده به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

پس از ثبت موضوع با توجه به نوع آن (دعوی حقوقی یا کیفری) پرونده به مرجع مربوطه ارجاع داده می‌شود. هم‌چنین شما می‌توانید اطلاعات پرونده از جمله مراحل، ابلاغیه‌ها و نتیجه‌ی شکایت خود را در سامانه‌ی ثنا مشاهده کنید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام داده و مسئله را پیگیری کنید.

توجه داشته‌ باشید تمامی مراحل ثبت شکایت در سامانه‌ی ثنا انجام می‌شود و تنها از طریق این سامانه به آدرس https://www.adliran.ir قابل پیگیری است. از همین رو برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی (یا فیشینگ) حتما به آدرس دقیق صفحات توجه کنید و پیامک‌های حاوی پیام‌های مشکوک و آدرس‌های نامعتبر را به هیچ‌ عنوان باز نکنید.


توجه کنید که ثبت شکایت یا دادخواست شما در مرجع مربوطه صرفا به معنای آغاز فرایند رسیدگی قضایی بوده و دیوار در این مرحله نه تنها قادر نیست اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد بلکه این امر خلاف قوانین است. در صورت لزوم (در ادامه‌ی فرایند و طی مراحل رسیدگی) مراجع قضایی جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، با صدور دستور مقتضی سیزین را در جریان خواهند گذاشت و ما در این مرحله همکاری لازم را مطابق دستور قضایی انجام می‌دهیم.


تفاوت شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

در حقوق ایران دادگاه ها به دو بخش حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دادگاه حقوقی به دادخواست‌‌ها و اختلافات مالی افراد که ماهیتی از جنس جرم ندارند رسیدگی کرده و حکمی که صادر می‌کند در بیشتر موارد جنبه مالی دارد و ‌به‌ دنبال جبران خسارت و زیان‌های مالی است. در مقابل، دادگاه کیفری به مواردی رسیدگی می‌کند که جرمی اتفاق افتاده باشد و حکمی که این دادگاه صادر می‌کند اغلب به دنبال کیفر دادن و مجازات کردن شخص مجرم و جبران زیان وارده به بزه دیده است.

پیشنهاد می‌‌کنیم پیش از ثبت شکایت برای انتخاب مسیر صحیح احقاق حق، از مشاوره وکلای دادگستری استفاده کنید.


آیا ثبت گزارش در سیزین در مورد کلاهبرداری کافی هست ؟

خیر؛ شما از طریق «ثبت تخلف و مشکل آگهی» و سپس انتخاب گزینه‌ی «کلاهبرداری، نقض قانون یا وقوع جرم»، صرفا سیزین را در جریان موضوع قرار می‌دهید تا گزارش شما را در اسرع وقت بررسی کرده و در صورت تشخیص و صحت‌سنجی، حساب کاربری شخص متخلف را در سیزین مسدود نماید. بنابراین جهت مجازات مجرم و جبران زیان وارد شده می‌بایست موضوع را از طریق طرح شکایت در مراجع قانونی پیش ببرید تا به نتیجه‌ی مورد نظر خود دست یابید.

ثبت گزارش تخلف